Polecane
- Pobierz link
- X
- Inne aplikacje
Włoska Akademia Jeździecka - La Delia
Fig. 1. Rekonstrukcja akademii Delia. Rysunek: Marcin
Ruda |
Włoski styl jazdy był w XVI-XVII wieku swego rodzaju wyznacznikiem jakości
w Europie. Każdy jeździec chciał jeździć jak Włosi, których uważano za wzór w
sztuce jazdy konnej, co zaowocowało wysyłaniem do włoskich ośrodków
edukacyjnych i mistrzów młodej szlachty z całej Europy. Uczyli się tam nie
tylko jazdy konnej, ale także woltyżerki, strzelectwa, fechtunku, tańca,
muzyki, matematyki, arytmetyki, geografii, żeglarstwa, pisania i języków.
Potwierdza to krótko
i zwięźle Williama Cavendisha- ‘Ta szlachetna
i doskonała sztuka [jazdy konnej] została po raz pierwszy zapoczątkowana i wynaleziona
we Włoszech, gdzie wszyscy Francuzi i wiele innych narodów udawali się, aby się
jej uczyć.’.
A o tym, jak popularnym ośrodkiem kultury jeździeckiej były Włochy i jak wielki wpływ wywarły na nią, szeroko można przeczytać TUTAJ.
Głównym celem powstania tego typu akademii było reaktywowanie tradycji rycerskich i militarnych, które miały mieć wartości jednoczące i zacieśniające więzi. Oczywiście akademia miała również szkolić młodych szlachciców do ewentualnego udziału w wojnie, a także wyznaczać szlachcie rolę w mieście poprzez ich obecność w ważnych publicznych momentach, święta, takich jak karuzele, turnieje i pojedynki. Dlatego też, w wielu miastach włoskich w XVI i XVII wieku szybko rozwijały się akademie wojskowe, jednak najsłynniejszą była ta w Padwie.
Fig. 2. Wyścig
dżokejów w Prato della Valle w Padwie - XVIII wiek. Źródło: padovamusei.it |
Fig. 3. Karuzel na
dziedzińcu Palazzo Barberini ku czci Krystyny Szwedzkiej, 28 lutego 1656 r.
Źródło: wikimedia.org |
La Delia – tak
nazwano tę uczelnię na cześć wyspy Delos, na której według legendy urodzili się
Apollo i Diana, gdyż według założycieli miała ona łączyć sztuki piękne z
matematyczno-militarnymi, reprezentowanymi właśnie przez tych bogów.
Sztuka matematyki
Pietro Duodo był blisko związany z Galileo Galilei, który na prośbę Duodo został wezwany do opracowania programu nauczania matematyki akademii Delia.
Program matematyki wojskowej
obejmował: podstawy arytmetyki rozmieszczenia wojsk, geometrię i stereometrię,
znajomość nauk mechanicznych i zastosowań w maszynach i instrumentach
wojennych, ćwiczenia artyleryjskie, posługiwanie się kompasem i innymi
przyrządami topograficznymi.
Na potrzeby akademii powstał w 1665 r. podręcznik ‘Matematiche distribution per vso della illustrissima Accademia Delia di
Padoua: doue in sei trattati breuement si ristringono aritmetica, geometria,
trigonometria pratiche: fortificazione, sfera, e geografia’ autorstwa
Valeriano Bonvicino.
Fig. 4. Podręcznik Valeriano Bonvicino. Źródło: books.google.com |
Sztuka jeździecka
W 1610 roku Valerio Piccardini został pierwszym
mistrzem jazdy konnej i w ‘Accademia
Delia’ zwano go, jako ‘cavallerizzo’
(profesor jeździectwa), a jego obowiązki były precyzyjnie określone w statucie:
uczyć szlachciców jeździć konno w podróżach, na maneżu, w turniejach,
pojedynkach i karuzelach. Uczył także jeźdźców prezentować się, pozdrawiać i
prowadzić konia w różnych figurach.
Valerio był autorem traktatu jeździeckiego
zatytułowanego ‘SCRITTI De Cavaleria,
Giustezza de manegi, et effetti delle Briglie / De Valerio Piccardini
Brevemente spiegati per darli à Sig: suoi Scolari’ [Pisma o jeździectwie,
poprawności manewrów i efekcie kiełzn / Valerio Piccardini krótko opisuje, aby
dać go swoim uczniom], co wskazuje, że praca ta była dedykowana uczniom autora
(którzy podczas podróży edukacyjnych kopiowali traktaty, a następnie wracali z
rękopisami do rodzinnego miasta, aby je dalej studiować i odpowiednio szkolić
konie). Sugeruje się również, że traktat ten został napisany na potrzeby
omawianej akademii.
Valerio opisał nie
tylko ćwiczenia i wzory typowe dla sztuki jeździeckiej tamtego okresu, ale
także to, jak wybrać konia na podstawie umaszczenia, cech, budowy i jakich schorzeń
unikać. W ostatnim rozdziale opisał wiele rodzajów kiełzn, kawekanów i innych
narzędzi w tym sposób ich użycia. W wersji z Vatican Library przedstawił także
pracę z jednym pilarem.
Fig. 5. Traktat Valerio Piccardini. Źródło: archive.org |
Palmieri opisuje jak prawidłowo trenować konia w
ćwiczeniach i do walki, opisuje rasy koni w tym neapolitańską, opisuje działanie
kiełzn i ich rodzaje, proporcje koni, choroby i ich leczenie.
Nauczycielem jazdy konnej w latach 1636-1638 był tam
również Paolo d'Aquino, którego traktat jeździecki ‘Disciplina del Cavallo’ z 1636 r. zachował się do naszych czasów.
Książka napisana jest w stylu
dialogu dwóch mistrzów, a autor skupił się na opisaniu prawidłowego wykonywania
ćwiczeń oraz rozwiązywaniu problemów z koniem. Opisał także pracę z filarem i chody
boczne wokół niego. Na koniec krótko omówił, jak dobrać odpowiednie kiełzno do
wewnętrznej budowy pyska konia.
Fig. 8. Traktat Santapaulina. Źródło: books.google.com |
Na video możemy zobaczyć
Dominic’a Sewell’a wcielającego się w rolę William’a Cavendish’a przyjmującego
w naukę jazdy konnej młodych szlachciców. Wszystko nagrane w Bolsover Castle i
jego małej krytej hali o wymiarach 9 na 33 m.
Sztuka
szermierki
Pierwszym nauczycielem szermierki był Bartolomeo
Tagliaferro, a do jego obowiązków należała nauka posługiwania się kopią,
mieczem, rapierem, bronią obuchową, sztyletem i piką.
Zachował się traktat szermierczy
z 1653 r. autorstwa innego mistrza broni z
‘Accademia Delia’, Francesco Alfieri. Wspomina, że szermierkę na długie
miecze ceniło wiele narodów, które przybywały do akademii- ‘To szlachetne ćwiczenie jest bardzo
często praktykowane w mojej szkole przez Włochów, Polaków, Francuzów i Niemców
i jest wysoko cenione wśród wielu narodów (…)’.
Fig. 9. Traktat Francesco Alfieri. Źródło: books.google.com |
Lokalizacja Akademii
Fig. 10.
Doża Leonardo Donà ulokował akademie w starej cytadeli naprzeciw zamku Carrarese, gdzie obecny plac Accademia Delia wychodzi na rzekę Bacchiglione. Plac do jazdy konnej miał kształt rombu (około 14x65x38 metrów) i pojedynkową kurtynę (być może montowaną okazjonalnie) na środku placu jak widać to na Fig. 11.
Fig. 11.
Fig. 12. Zdjęcie krytej hali sprzed World War II. Źródło: Umberto Martuscelli
Wschodni budynek (górny na Fig. 11) służył, jako stajnia mogąca pomieścić do stu koni oraz powozownie. Na wyższych piętrach mieszkał ‘cavallerizzo’ – najbardziej szanowany, poszukiwany i najlepiej opłacany mistrz akademii Delia. Nadal możemy zobaczyć część jego mieszkania w wieży, która prowadzi do kościoła San Giovanni, jedynej ocalałej części tego wspaniałego kompleksu po niszczycielskim pożarze, który strawił go w 1798 roku.
Fig. 13. Akademi na mapie autorstwa Giovanni Valle- 1784. Źródło: commons.wikimedia.org
Czas upadku
Akademia
prężnie działała przez pierwsze trzy dekady swojego istnienia, po czym weszła w
okres schyłku, kiedy to przestała wypełniać powierzone jej zadania. Giovanni
Santinello upatruje przyczyny w zmianie sytuacji Republiki Weneckiej i jej
polityce wobec kontynentu.
Oficjalny koniec Akademii nastąpił 22 lipca 1801 roku.
- Pobierz link
- X
- Inne aplikacje
Spodobały Ci się przedstawione treści? Nie przegap nowych postów subskrybując nasz blog.