Przejdź do głównej zawartości

Polecane

SPIS TREŚCI / WYJAŚNIENIA

   Z założenia chce stworzyć tutaj źródło dla ludzi, których interesuje techniczne wykonanie klasycznych manewrów jeździeckich z okresu Renesansu.  Kieruję ten blog przede wszystkim jeźdźcom aspirującymi by dowiedzieć się jak jeździć w stylu tego okresu.

NACHRAPNIK - DLACZEGO?

  

MUSSAROLA /NOSEBAND/NAGĘBEK0


Wiele jest dziś typów elementu rzędu końskiego, jaki znamy pod pojęciem „nachrapnik”.

Niewielu potrafi jednak bez zawahania wyjaśnić skąd się wziął i dlaczego został wprowadzony.

W ikonografii wieków średnich w ponad połowie nie daje zauważyć się tego elementu w ogłowiu końskim. Zdaje się, że częstotliwość pojawiania wzrasta od połowy XVI wieku.


Grafika z „Cavallo frenato” – 1602 - Pirro Antonio Ferraro

Często w sprzęcie o proweniencji wschodniej możemy zauważyć ozdobne blaszki (naprysk) w elementach zwanych dziś potocznie nachrapnikeim, które systematyzując można rozdzielić na cztery różne rozwiązania techniczne:

1. Połączenie dwóch oddzielnych elementów: nagłówka z uździenniczką (brak możliwości działania, jako „nachrapnik”):

Nagłówek (ogłowie). Zdjęcie MNK. 

Uździenniczka z napryskiem. Zdjęcie MNK.

Poniżej widoczne wpięcie uździenniczki do nagłówka:

Zdjęcie: Radosław Szleszyński

2. Zdobiony nagębek (nachrapnik) połączony na stałe z nagłówkiem (ogłowiem), lecz bez paska podbródkowego (brak możliwości działania, jako „nachrapnik”):

Zdjęcie: Emil Ruda

3. Nachrapnik połączony na stałe z nagłówkiem oraz posiadający pasek podbródkowy (możliwość działania, jako nachrapnik):

Zdjęcie: Marcin Ruda

4. Odnaleźć również można hybrydy takie jak poniżej również nie spełniające działania "nachrapnika":

 Zdjęcie: Marcin Ruda

W XVI-XVII wiecznych dziełach możemy znaleźć powód, dla którego stosowano ten element rzędu końskiego.

Federico Grisone w 1550 roku piszę[1]:

 

„Musarola jest bardzo godna pochwały, ponieważ jeśli koń naturalnie ma zamknięty pysk, to mu nie zaszkodzi, a nawet, jeśli ma otwarty pysk, nie tylko dobrze mu zrobi, ale poprawi mu ten problem, tak, że mając to wszystko na uwadze (nawet, jeśli zdejmiesz [musarole]), będzie całkowicie skorygowany, tak, że będzie chodził zawsze z poprawnym pyskiem i wielką powściągliwością. To sprawi, że głowa, szyja i wygięcie zostaną ustawione tak, że idąc do przodu, zawsze prawidłowo opiera się na uździe. I nie odpowiadam tym, którzy chcą krytykować [musarole], ponieważ jest oczywiste, że ich krytyka wynika z ograniczonego doświadczenia, jakie mają w tym zakresie.”

 

Lorenzino Palmieri w swojej pracy z „Perfette regole modi di cavalcare” z 1625 piszę:

„La musarola aggiusta la bocca, e fa pigliare appoggio; ma non da liberta di lingua portando il cavallo briglia chiusa.”[2]

„Musarola koryguje pysk, i daje ci wsparcie [pomoc]; ale nie daje wolności językowi, nosząc konia zamkniętego w uździe”

 

W pracy Pasquala Caracciolo „La Gloria del Cavallo” z 1566 znjdziemy [3]:


Naprawdę Mussarola zasługuje na wiele pochwał, ponieważ jeśli koń ma naturalnie zamknięty pysk, nie może mu zaszkodzić; a nawet jeśli bardzo go otworzy, pomaga mu to i poprawia go w taki sposób, że będąc do tego przyzwyczajonym (chociaż już jest zdjęta), zawsze będzie szedł z prawdziwym podparciem i z dobrą „misura”, niosąc pysk zamknięty oraz język poprawnie ze stabilna głową, i zgięta szyją.

Które to wsparcie [nachrapnika] ponad wszystkie inne rzeczy jest odpowiednie i potrzebne koniowi, nawet nie, kiedy robi fermo à fermo, lub repelony, ale kiedy stępuje, kiedy kłusuje, lub galopuje, lub biegnie; zawsze będzie taki sam na sygnał, jednostajny i silny w straciach & uderzeniach.

Jednakże ostrzegam, Mussarola nie może znajdować się tak blisko [ciasno?], aby koń nie mógł oddychać; chyba że był zbyt chętny do zbytniego otwierania ust lub do napierania na rękę:”



Robichon de la Gueriniere w „Ecole de Cavalerie” z 1736 w tłumaczeniu z 1979 roku piszę o „muserole”[4]: 

„Przede wszystkim sprawdź, czy pasek podgardlany nie jest zbyt ciasny, w przeciwnym razie ograniczyłby oddech konia. W przypadku nachrapnika jest odwrotnie, powinien być trochę ciasno, aby zapobiec nawykowi otwierania pyska. Powstrzymuje również te [konie], które gryzą w buty. Po czym upewnij się, że kiełzno nie jest na tyle wysoko, aby marszczyć pysk konia w kącikach ust, ani nie powinno być tak nisko, aby dotykało zębów [kłów]."

  

Warto wstawić również cytat z ubiegłego wieku dla porównania. Alois Podhajsky, jednen z byłych dyrektorów Hiszpańskiej Szkoły Jazdy w Wiedniu. Cytaty pochodzą z „The Complete Training of Horse and Rider” – 1967.

„…the noseband, fastened under the bit, prevents the horse from opening his mouth and crossing his jaws, a bad habit often found with young horse. It also prevents the horse from yealding with the lower jaw instead of at the poll in order to evade the discomfort of bending.”[5]

„… nachrapnik, zapinany pod wędzidłem, uniemożliwia koniowi otwarcie pyska i skrzyżowanie żuchwy, co jest złym nawykiem często spotykanym u młodego konia. Zapobiega również ustepowaniu konia dolną szczęką zamiast ustępowaniu w potylicy, aby uniknąć dyskomfortu przy zginaniu. ”

oraz

„The noseband must be on the nosebone and not on the cartilage. The chin strap must be fastened under the bit and be loose enough to allow the horse to accept titbits from the hand; it should be tighter with the horse that opens his mouth or crosses his jaws and looser for one with a quiet mouth.”[6]

„Nachrapnik musi znajdować się na kości nosowej, a nie na chrząstce. Pasek pod brodą musi być zapięty pod wędzidłem i być na tyle luźny, aby koń mógł przyjąć smakołyki z ręki; powinien być ciaśniejszy z koniem, który otwiera pysk lub przekrzywia pysk i luźniejszy dla konia o pysku spokojnym.”

Grafika z "The Complete Training of Horse and Rider” – 1967 – Alois Podhajsky

 

Biorąc pod uwagę tylko opinię mistrzów jeździeckich i pomijając patologie w zastosowaniu tego elementu to powód zastosowania jest taki sam od setek lat.

Dodatkowo należy dodać, że nie ma jednej zasady jak ciasno powinien być on dopięty, a należy to dostosować indywidualnie do konia. 


PRZYPISY:

[1] Tobey, Elizabeth. Federico Grisone's "The Rules of Riding". Tempe, Arizona: ACMRS, 2014, s. 287

[2] Palmieri, Lorenzino. "Perfette regole, et modi di cavalcare", Wenecja; Barezzo Barezzi 1625, s. 7.

[3] Caracciolo, Pasquale. "La gloria del cauallo. Opera dell'illustre s. Pasqual Caracciolo, diuisa in dieci libri: ne' quali, oltra gli ordini appartenenti alla caualleria, si descriuono tutti i particolari, che sono necessari nell'alleuare, custodire, maneggiare, & curar caualli; ..", appresso i Gioliti, Wenecja; 1585, s. 362.

[4] Guérinière, François. "École de cavalerie: contenant la connoissance, l'instruction et la conservation du cheval", Paryż; chez Jacques Guérin, 1736, s. 153.

[5] Podhajsky, Alois. "The complete training of horse and rider", Londyn; HARRAP 1967, s. 240.

[6] Podhajsky, s. 241.


               


                 


Spodobały Ci się przedstawione treści? Nie przegap nowych postów subskrybując nasz blog.

Popularne posty